Želim web stranicu! Gdje krenuti?
- Croator
- 28/02/2022
- Digitalni marketing, Poslovanje, Web development
- WordPress
- 0 Komentari
Ok, odlučili ste se za izradu web stranice i našli se na sastanku sa svojim web developerom. Sve je bilo super dok nije krenuo pričati o nekim pojmovima koje ste čuli po prvi puta u životu i čini vam se kako ne razumijete ama baš ništa? Ne brinite. Prilikom rada sa našim klijentima shvatili smo kako su neki pojmovi podosta zahtjevni i neobični zbog čega smo odlučili napisati ovaj članak u kome vam približavamo terminologiju vezanu uz izradu web stranice kako bi se bolje pripremili na razgovor s vašim developerom i u potpunosti razumijeli što točno plaćate.
Sadržaj teksta:
1. Izrada web stranice
2. Domena
3. Web Hosting
4. Izrada i održavanje web stranice
5. Zaključak
Što sve ulazi u izradu web stranice?
Proces izrade web stranice nije samo vizualna izrada kockica, slika i gumbova za naplatu kako mnogi misle prije nego krenu u sam proces izrade web stranice.
Izrada web stranice sastoji se od 3 ključne komponente:
- Domene
- Web hostinga
- Vizualnog sadržaja
Domena
Prije nego krenemo za vizualnom stranom cijele priče važno je napraviti dobru pripremu i pronaći prostor na kome će vaša web stranica živjeti.
Domena je ukratko jedinstvena adresa u svijetu weba koja predstavlja lokaciju naše web stranice. Kao primjer, ovo je naša domena – www..
Ono što je važno napomeniti kod domena je činjenica domenu ne kupujete jednom zauvijek, već je rezervirate na neko određeno vrijeme. Domenu možete zakupiti na duže rokove od godine dana i uvijek ćete imati pravo prve kupnje prije nego li taj rok istekne.
Ako tražite neku određenu domenu koj anazivom odgovara vašem poslu međutim ispostavi se kako je ta domena već zakupljena, uvijek imate mpgućnost kontaktirati vlasnika domene i dogovoriti se za kupnju.
Dok god je domena slobodna za zakup, slobodno je možete zakupiti a mjesta na kojima tražite domene su:
Kada kupujete domenu, fokusirajte se da kupite domenu gdje je najjeftinija jer domena ne mora biti kupljena na istom mjestu kao i vaš web hosting.
Ukoliko ste fizička osoba ili tvrtka, imate pravo na besplatnu .hr domenu. Ovo je odlično jer ćete izbjeći trošak kupnje jedne ukoliko ste se odlučili na .hr domenu. Inače cijena .hr domene je 625kn/god.
Ukoliko ne kupujete premium domene (koje su to domeme), .com domene za jednu godinu najčešće koštaju u rangu 100Kn – 150Kn.
Domene također imaju i nastavke. Nastavit ćemo sa našim primjerom croator.hr. Ukoliko vam .hr domena nije dostupna uvijek možete potražiti .com, .net i recimo sada vrlo jeftine .eu domene. Sam nastavak domene nema veze sa performansom ili „snagom“ vaše domene. One predstavljaju ili su bolje reći predstavljale organizacije ili regije/države kojim domena pripada.
Zaključak:
Gledajte domenu na ovaj način. Kako vaša kuća ima adresu da vas poštar pronađe, tako vaša web stranica/hosting ima domenu da vas korisnici pronađu. Po pitanju zakupa domene, trošak zakupa vaše domene može biti od 70ak Kn na godinu pa na dalje ovisno kakvu domenu kupujete. Domenu uvijek kupite na mjestu gdje je najjeftinija cijena, a najčešće iz mog iskustva su to iznosi od 100Kn – 150Kn na godišnjoj razini.
Web Hosting
Web hosting je lokacija odnosno prostor na serverima gdje mi postavljamo datoteke naše web stranice. Vaša web stranica se sastoji od mnoštva datoteka, slika, videa koje moramo negdje postaviti. Njih postavljamo na web server, konfiguriramo ga te povezujemo sa domenom koju ste kupili kako bi vaši korisnici, upisujući domenu u svoj browser, došli na lokaciju gdje se datoteke nalaze te nam web server poslao te podatke na naše računalo, mobitel i slično.
Ukratko, to je prostor na serveru (specijalizirano računalu) na koji postavljamo datoteke koje tvore našu web stranicu i kojem naši budući korisnici mogu pristupiti.
Kada pričamo o hostingu moramo pripaziti na nekoliko stvari. Lokacija web servera te performans koji ti web serveri pružaju.
Počnimo sa lokacijom.
Zamislite da ste zakupili hosting na serveru u Americi. Kada netko ode na vašu stranicu (Upiše vašu domenu u browser) on šalje zahtjev skroz u Ameriku da mu nazad u Hrvatsku pošalje datoteke kako bi se vama prikazala web stranica.
Možete zamisliti da je to dugačak put, slanje zahtjeva tamo, server obradi zahtjev pa putovanje datoteka nazad. To je ono vrijeme dok vi gledate onaj kružić kako se vrti dok ne vidite stranicu.
Što je lokacija servera udaljenija od korisnika, to će ovaj proces dulje trajati. Iz tog razloga, ukoliko smatrate da će većina vaših korisnika biti locirana u Hrvatskoj, idealno ćete uzeti hosting u Hrvatskoj. Ako je većina posjetitelja vaše web stranice u Americi, hosting u Americi je odlična odluka.
Performanse
Nadalje kada smo ranije opisivali primjer hostinga u Americi i spomenuli da server mora obraditi podatke pa ih onda poslati nazad.
Što je brža obrada podataka to će server brže poslati datoteke nazad i nas korisnik će imati bolje iskustvo. Statistike kažu da velika većina korisnika čeka maksimalno 3 sekunde za učitavanja stranice prije nego li ju napuste zbog čekanja.
Iz tog razloga je idealno uzet hosting plan koji će nam ponuditi najbolji mogući performans, ali isto tako imati kvalitetno optimiziranu web stranicu. Izbor plana će dalje ovisiti o kompleksnosti i optimiziranosti vaše stranice, koliko prostora vaše web stranica treba i slično.
Moja preporuka je da uvijek „proguglate“ kakva iskustva su imali drugi korisnici prije odluke. Ako trebate preporuku za hosting ostavite komentar na dnu članka, možemo vam reći s kim smo mi imali najbolja iskustva.
Uz sve ove važno je i da tvrtka koja vam daje hosting nudi kvalitetnu i brzu podršku u slučaju tehnički problema.
Zaključak:
Gledajte na web hosting kao mjesto na računalu na kojem stoje sve datoteke vaše web stranice kojim korisnici mogu pristupiti.
Kada birajte web hosting pazite na lokaciju, performans i podršku koju ovakve tvrtke nude. Cijene se kreću od 100njak Kn godišnje za osnovne pakete na dalje.
Izrada i održavanje Web stranice
U sam proces izrade web stranice nećemo ulaziti jer je to jedna opširna tematika koja zaslužuje svoj članak, ali isto tako je to tematika više prilagođena developerima i tehničkim osobama koje bi željele znati više. Nadamo se uskoro pokriti i tu temu.
O čemu trebate znati kao (potencijalni) vlasnik web stranice je održavanje vaše stranice.
Web stranice, kao i svaki proizvod se moraju redovito održavati, morate kreirati pričuve, izmjenjivati informacije i mnogo drugih ostalih stvari.
Kako tehnologija svakim danom napreduje, tako zastarjela tehnologija pokazuje sve više i više rupa po pitanjima performansa i sigurnosti. Kontinuirano nadgledanja performansa stranice, ažuriranje tehnologija i sigurnosnih propusta je ključna za dobar i kontinuirani rad web stranice. Uz to uvijek postoje potrebe za izmjenama određenih informacija na stranicama, radu na Onsite SEO i tu se uvijek može napraviti više.
Ukoliko ste dovoljno tehnički potkovani ovo sve možete raditi sami i uvijek tražite da vam tvrtka koje kreira stranicu da i dokumentaciju vezanu za ažuriranje sadržaja, kreiranje pričuva i ostalih osnovnih stvari. Kada dogovorite izradu stranice, budite sigurni da je izrada dokumentacije i “How To” članaka dio ponude.
Ukoliko smatrate da nemate vremena te da se stvari mogu zakomplicirati s tehničke/sigurnosne strane (A vjerujte mi mogu), uvijek napravite i dogovor za održavanje stranice jer je povrat hakiranih stranica, gubitka podataka te individualne intervencije skup sport. Da ne spominjem da nema garancije da se neke stvari povrate ukoliko niste kontinuirano nadgledali promjene i kreirali pričuve. Na ovaj način tu obavezu prebacujete na tim koji se bavi vašim odražavanjem i mirno spavate noću.
Da stvari stavim u perspektivu, jednostavne one-pager stranice je relativno lagano održavati i ukoliko imate tehničku pozadinu nećete imati problema.
Ukoliko vodite web shop, agencije ili nešto slično, najvjerojatnije ćete morati imati ugovoreno održavanje web stranice.
Cijena održavanja web stranica varira ovisno o osobi koja to radi, kompleksnosti vaše stranice i količini posla za koju se očekiva da će biti potrebna.
Zaključak:
Kada dogovarate izradu web stranice uvijek provjerite portfelj studija, testirajte web stranice na alatima kao što je GTmetrix i provjerite ocjene koje te stranice dobiju. Isto tako osigurajte kreiranje članaka kako bi ste sami mogli raditi na web stranici, dogovorite se za održavanja stranice ukoliko nemate tehničko znanje i unaprijed dogovorite iznose i vrijeme izrade web stranica.
Zaključak
Odlukom da napravite web stranicu i krenete sa širenjem svoje online prisutnosti ste napravili veliki korak prema unaprjeđenju svog poslovanja. Uvijek se informirajte o svim koracima i procesima izrade web stranice, cijenama izrade, domene, web hostinga i održavanja stranice kao i cijenama i skrivenim troškovima. Zatražite više ponuda i testirajte web stranice iz portfelja koji vam je ponuđen.
Ukoliko imate bilo kakvih pitanja i nejasnoća, ostavite ih u komentarima ili nas kontaktirajte osobno i rado ćemo vam pomoći. Ako vas zanima, ovdje možete pronaći više članaka o temama koje obrađujemo.
Preporučujemo za čitanje
- Croator
- 09/12/2021
Facebook ciljana publika
Upoznavanje vaših klijenata jedan je od ključnih koraka za uspješno oglašavanje na Facebook ..
- Croator
- 16/09/2024
Kako odabrati web development agenciju
Tražite web development agenciju? Saznajte kako odabrati pravu uz naše ključne savjete. Bilo ..
Ostavite komentar